vrijdag 7 september 2012

Zwintriatlon Knokke 2012 - Gecontroleerd snel

Dus ... met binnen 2,5 week de Ironman 70.3 Pays D'Aix voor de boeg had ik een plan voor de Zwintriatlon in Knokke. Ik zou de 1000 meter zwemmen met genoeg reserve tegen het tempo van een halve triatlon. Ik zou tegen dat zelfde tempo de 45km beginnen fietsen, stelselmatig versnellen als de benen goed zouden zijn, om dan af te sluiten met een relatief snelle loopproef van 10km. De eindbedoeling was om moe aan de finish te komen maar slechts in die mate dat ik binnen de 5 minuten me gerecupereerd zou voelen. En zo het geschiede ...

Het weer was prima, zonnig, een lage 20 graden en toch wel redelijk wat wind. Enkel stond die wind anders dan vorig jaar. Tijdens het zwemmen zou hij ons wat afremmen, tijdens het fietsen stond hij vooral langs de zijkant, al waren er wel enkele stukken dat ie vol in de rug of op het snoetje stond. Tijdens het lopen vloog m'n petje bijna af in de ene richting, terwijl ikzelf bijna voorbij mijn petje vloog in de andere richting.

De BrTC bestond uit mezelf, Vanessa, Anneke, Gunther, Bert en Paul. Patrick was referee, Kilian fotograaf. Ma en pa waren verrassend present om te supporteren, net als de echtgenoten van Anneke, Bert en Gunther. Ook Bruno VDB was komen opdagen, waarvoor dank! Omstreeks 12u reed het pak van ruim 800 atleten in groep en onder politiebegeleiding naar Sluis voor de check-in.

Vanessa en Anneke vertrokken in wave 1 om 13u30. Na alle dames en de heren profs, vertrokken onze 50plussers (wave 3), nog bijna 35 minuten voor Gunther (wave 7). Ik zat zelf in wave 8 met mijn traditionele collega megaToby (Louis Talpe).

Vanessa kwam als 15e uit het water in een sterk deelnemersveld en zou uiteindelijk knap 11e worden.

Het water was vrij koud vond ikzelf maar het stoorde me niet en ik was onmiddellijk goed weg. Onmiddellijk vond ik een goede route en snelheid, met als enige hindernissen verschrikkelijk trage zwemmers uit de waves voordien. Voor 1000 meter waren de zwemtijden in het algemeen vrij traag. Ik was dan achteraf ook verbaasd dat ik maar 10 seconden trager was dan Vanessa in toch een 19min16.

Ik heb in de wisselzone dan even een gevecht met mijn wetsuit gehouden, niet om hem uit te krijgen, maar om hem in die dekselse vuilniszak te krijgen! Wat een getaffel seg, zeker halve minuut verspeeld, ongelofelijk.

Eens op de fiets zat ik onmiddellijk goed. Ik trapte soepel in de boter en voerde langzaamaan het tempo op, met als gevolg dat ik weer honderden voorliggers uit andere waves heb ingehaald. Gunther had ik te pakken na een kleine 10km. Zonder me echt in te houden heb ik wel enkele tandjes kleiner gereden en de trapfrequentie opgevoerd, om de benen wat te sparen. Ik reed met een gemiddelde van 36km/u Knokke binnen na 1u15:51, zeker niet slecht om met zoveel reserve te rijden.

Dan weer die ellendige wisselzone doorlopen, en starten aan het loopnummer. Patrick had de job van zijn leven gevonden als verantwoordelijke referee in de strafbox, hahaha.

Tijdens het lopen kwam ik Bert, Paul en Gunther nog regelmatig tegen in de tegenovergestelde richting terwijl Vanessa en Anneke net aangekomen waren. Ik voelde me echt goed en liep goed door zonder echt diep te gaan. Ik heb ook nieuwe gellekes getest en mede daardoor had ik in de 2e ronde plots even steken in de darmen, maar gelukkig verminderden die toen ik een minuutje of 2 lang vertraagde. Ik trok me terug in gang met nog 2 doelen: Gunther afhouden en MegaToby inhalen. 

En zowaar. Gunther arriveerde 5 meter achter mij en Louis had ik in de laatste 2km te pakken. Uiteindelijk had ik 44min37 gelopen. Met alle wissels inbegrepen, eindigde ik 149e overall (69e in H24) in een goede 2:24:50. Hoe we het gedaan hebben, weet ik niet, maar er zat exact 20 seconden tussen mijn en Vanessa's tijd. Straffe timing! En voor 1 keer was ik eens de snelste. Alle BrTCers deden het trouwens prima.

Enkele minuten na de finish voelde ik me reeds goed gerecupereerd en ik heb ook geen moment vermoeide benen andere 'zorgen' gehad. Zowel de conditie als de snelheid zitten goed voor Aix en de wintermaanden. Alweer opdracht geslaagd!

En nu aftellen tot vertrek richting Zuid-Frankrijk volgende week, en ... nog 252 dagen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten