zondag 18 september 2016

Red Bull - Kop Over Kop

Vandaag hebben we ons eens aan een nieuw initiatief gewaagd, de Red Bull Kop over Kop ploegentijdrit in Breda. Het concept is simpel: een tijdrit van 100 km waarbij 1 renner vertrekt en er onderweg op een aantal vaste punten telkens 1 persoon aansluit. De laatste 27km worden met de volledige ploeg van 5 renners afgelegd.

Op zaterdag hadden initiatiefnemer Tim en ikzelf de meeste fietsen al gaan klaarzetten bij de verschillende tussenpunten. Dit was allemaal prima geregeld qua logistiek en veiligheid. Zondag kon iedereen dan onmiddellijk zonder te veel zorgen naar de verschillende startpunten vertrekken.

Ik was de gelukkige die de volledige 100km mocht afhaspelen, jassen en vlassen (zoals Michel Wuyts het zou zeggen).  Om 10u09:45 vertrok ik vanop het startpodium in het voetbalstadion van NAC Breda, waar in het groot nog borden te zien waren van de viering van hun kampioenentitel ... in 1924. Zeer klef stadion, niet te vergelijken met de majestueuze Bosuil. Ik was dan ook blij dat ik er buiten was ;-)

Mijn eerste 17km solo gingen super. Ik had de wind goed vanachter en enkel een kleine kasseistrook vertraagde mijn rit. Ik verloor er immers een drinkbus, die gelukkig door een seingever werd aangegeven waardoor ik enkel een 5-tal seconden stil stond. Anderhalve kilometer voor het eerste tussenpunt lag er een sensor die mijn positie doorgaf aan tweede rijder Tim, in Sprundel. Met een gemiddelde snelheid net onder de 37km/u, pikte ik Tim vlekkeloos op en schoten we door naar het volgende tussenpunt. Ik had in mijn eerste deel een 6-tal renners ingehaald, en werd door 1 man voorbij gereden. Deze sloeg 100m verder echter in de verkeerde straat af... Het was niet altijd even simpel de richtingaanwijzingen goed te volgen, zeker als solo rijder. Aan de moeilijke punten waren er gelukkig wel voldoende seingevers aanwezig. En eens het team meer en meer voltallig werd, het navigeren ook eenvoudiger.

Onze gemiddelde snelheid bleef zowat gelijk en derde rijder Hans zag ons al van ver komen aan tussenpunt 3 in Nispen. Prima 'aflossing' en verder wind-af richting Hoogerheide. Ik denk dat dit stuk van de route nagenoeg perfect liep. We reden gemiddeld bijna 38km/u en iedereen zat nog fris genoeg om voldoende over te nemen. Ik had alleen last in de bochten waar ik weer te voorzichtig doorging en vooral telkens te veel ruimte laat op mijn voorganger. In Hoogerheide, na een dikke 55km, moesten we Vanessa oppikken, maar liep het serieus mis. Door allerlei miscommunicaties en foute wissels bij andere ploegen, was Vanessa tijdig vertrokken om ons zeker niet te missen. Wij zagen haar echter niet voor ons uitrijden aan het tussenpunt, en ook 1 km verder hadden we nog steeds geen spoor van waar ze was. We stopten en keerden terug naar het tussenpunt om haar te zoeken .... Na een 5tal minuten riep BrTC-supporter Dimitry gelukkig langs de kant dat Vanessa ruim voor ons reed, waardoor we terug wisten in welke richting te zoeken. Spijtig genoeg waren we wel bijna 10 minuten kwijt gespeeld, en ons goed ritme. Belangrijke les voor volgende keer. In de achtervolging heb ik in het wiel van Hans wel een serieuze cartouche verschoten.

De wind begon ondertussen ook te keren en kwam serieus in het nadeel te staan. Terug voltallig wisten we een 3tal ploegen, die ons tijdens onze ongelukkige stop waren gepasseerd, terug in te halen maar we werden zelf ook voorbij gestoven door enkele van de sneltreinen. Aan km 73 hadden we toch allemaal al serieus wat krachten verloren en rekenden we op vijfde man Marc om ons naar de finish te loodsen. Marc zette enkele kilometers hard aan maar de wind was te zwaar om lange kopbeurten vol te houden. Ronddraaien was de boodschap maar aan mij was dit nog amper besteed. Ik probeerde hier en daar wat in te schuiven, en het werd overpakken wie nog kon. Vanessa en Marc hadden nog wel wat poeier in de benen maar worstelden met de harde wind. Tim zijn bobijn begon logischerwijs ook leeg te geraken, maar Hans wist telkens de snelheid nog wel de hoogte in te jagen.

De laatste 5km kon ik nog het onderste uit de kan halen om toch nog enkele minuten kop te doen op de lange rechte stukken, en uiteindelijk was iedereen content om de finish te zien na totaal 2u55 wedstrijd. Met dank aan Kevin en Sanne voor het supporteren en onderstaande foto's!

Laatste kilometers

Moe maar voldaan aan de finish






Geen opmerkingen:

Een reactie posten