maandag 8 mei 2017

Wings for Life Run 2017 - de laatste test

Het wordt ondertussen een traditie: twee weken voor de IRONMAN van Lanzarote deelnemen aan de Redbull Wings for Life Run in Breda. Ook dit jaar was het doel maximum 30km lopen om te testen dat alles goed zit, maar toch ook om de benen nog voldoende te sparen. Om exact 30km te kunnen lopen, was een snelheid van 4'51" per km vereist om de catcher car voor te blijven. Geen Max Verstappen in de BMW dit jaar, maar blijkbaar een Hollandse 1500m atleet in een Toyota...

De organisatie had geen startvak op mijn nummer gedrukt en ik heb wat moeten foefelen om toch in het eerste startvak te geraken, maar om exact 13u was ik goed en wel mee vooraan vertrokken met BrTC collega Geoffrey. We hadden afgesproken dat ik de eerste 20km het tempo wat zou bepalen, zodat Geoffrey daarna nog vol kon doorgaan tot het gaatje. Ik wou zelf tijdig mijn tempo minderen om aan de 30km te kunnen stoppen. Meer dan 30km zou te belastend zijn voor mijn beentjes 2 weken voor Lanzarote. De vorige jaren was het halen van de 30km zelfs best nog lastig geweest door de weersomstandigheden.

Dit jaar was het ideaal weer met een bewolkte lucht en 17-18 graden. De eerste kilometers werd er door veel lopers weer als gekken gestart maar ik kon mezelf en Geoffrey voldoende intomen om een stevig tempo te houden waarmee we voldoende reserve namen op het 30km tempo. We begonnen aan 4'10" maar gingen stelselmatig naar een kruissnelheid van 4'30". We passeerden de 10Mijl vlot na 1u13 en de halve marathon in 1u37. Daar besloot Geoffrey te versnellen met ruime voorsprong op het schema van 30km. Ik begon zelf ook te rekenen en merkte dat ik veel meer tijd over had dan de vorige 2 jaren. Daarop ben ik dan maar wijselijk vertraagd naar een comfortabele 5'10 per km. Op km 25 zat de eerste ronde erop en ik begreep al dat ik dit jaar vlot naar de 30km zou gaan met de nodige reserve. Ik voelde wel dat de 4 uur op de fiets in de wind van de dag voordien een beetje vat begonnen krijgen op mijn beentjes. Na 28km had ik nog steeds een dikke 12' tijd over om naar de 30km te gaan. Ik besloot dan maar lichtjes te gaan loslopen aan 10-11km/u totdat de catcher me zou inhalen. Uiteindelijk gebeurde dit pas na 31,75km. Geoffrey was ondertussen door aan het gaan tot aan de 37km!

Conclusie van de dag: Ookal was het lichaam nog licht vermoeid van de dagen voordien, de loopconditie en -snelheid zitten het beste in jaren. Ik had geen enkele dip gehad en conditioneel was ik ook na 31km nog betrekkelijk fris. Dit was de voorbije 2 edities toch wel anders, al was het weer nu ook wel veel gunstiger. Enkel de beentjes en onderrug zeurden wat maar dat was ook te verwachten na de laatste trainingsweken. Met een bezoekje aan osteopaat Hans komt dit allemaal prima in orde.

Hopelijk dat de conditie nu nog 2 weken op peil blijft, en ik gespaard blijf van vieze beestjes. Rustig afbouwden en volgende week rustig Lanza nummer 4.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten